Maak kennis met ons team: Freek Van Neck

Achter elk succesvol bedrijf staat een team van geweldige medewerkers! Tijd dus om onze schijnwerpers te richten op de echte helden achter de schermen – onze fantastische medewerkers! #TeamAppreciation #SamenSterk #Werkfamilie

Maak kennis met de dynamische oprichter, advocaat-vennoot en zaakvoerder van Interius Advocaten: Freek VAN NECK.

Op 54-jarige leeftijd is Freek niet alleen een ervaren professional, maar ook een geweldige partner en vader. Hij heeft een LAT-relatie met Veerle Amelinckx, en is gezegend met twee fantastische zonen van 15 en 17 jaar.

Met een interessante achtergrond – een licentiaat in de rechten behaald aan de KUL, en nadien nog verschillende studies gevolgd in internationale handel, bemiddeling in burgerlijke en handelszaken en sociale zaken – stortte Freek zich direct in de wereld van de advocatuur, waar hij zijn passie omzette in een mooie carrière.

Met een scherp oog voor ondernemingsrecht heeft Freek een duidelijke missie bij Interius Advocaten en Invordering.be: het bieden van deskundig advies en het oplossen van juridische kwesties voor zijn cliënten. Of het nu gaat om het in goede banen leiden van ondernemingszaken of het incasseren van onbetaalde facturen, Freek staat altijd paraat met zijn expertise en toewijding!

Op de vraag wat Interius Advocaten zo sterk maakt, antwoordt Freek: “Small enough to know you, big enough to serve you.” Dit motto weerspiegelt hun toewijding om elke cliënt persoonlijke aandacht te geven, terwijl ze tegelijkertijd de expertise en middelen bieden die nodig zijn om succesvolle resultaten te behalen.

Maar er is meer aan Freek dan alleen zijn werk. Buiten de advocatuur vind je hem op de padelbaan, op de skipiste, of misschien wel thuis, genietend van zijn passies voor vintage audio, vinylplaten en strips verzamelen.

Daarnaast heeft Freek ook een sublieme smaak als het op eten aankomt. Zijn favoriete gerecht? Spaghetti van de Fox, een eenvoudig maar heerlijk gerecht waarvan hij ongetwijfeld kan genieten na een lange dag vol juridische uitdagingen.

En wat drijft Freek in het leven? Het “Jinba Ittai” principe, geleend uit zijn tijd als fervent paardrijder. Voor Freek betekent dit streven naar harmonie, niet alleen tussen paard en ruiter, maar ook in het dagelijks leven – in harmonie leven met mensen en de omgeving om ons heen.




Zomer 2023: historisch hoog aantal faillissementen treft Vlaanderen

De Tijd kopte afgelopen weekend ‘Deze zomer recordaantal faillissementen in Vlaanderen’. Uit gegevens van het onderzoeksbureau Graydon blijkt dat er de voorbije zomermaanden 682 faillissementen werden uitgesproken, wat een stijging van 21 procent betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Wapen je onderneming tegen wanbetaling en schakel tijdig de incassodiensten van Invordering in
Recordaantal faillissementen treft Vlaanderen. Wapen je onderneming tegen wanbetaling en schakel tijdig de incassodiensten van Invordering in

Regionale verschillen: Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen op kop

De afgelopen maanden juli en augustus werden er in België 1.133 faillissementsvonnissen uitgesproken: in vergelijking met dezelfde periode verleden jaar een stijging met + 22,89%. Vlaams-Brabant (137 faillissementen, +75%) en Oost-Vlaanderen (149, +1,36%) waren de gebieden met de meeste faillissementen. In Brussel was het aantal faillissementen bijna een derde hoger dan in de zomer van 2022, met 181 faillissementen. In Wallonië werden in juli en augustus 269 bedrijven failliet verklaard, een stijging van 26 procent.

Recordaantallen in bouwsector, transport en autohandel

De bouwsector blijft zeer kwetsbaar, met een recordaantal van 1367 faillissementen sinds het begin van dit jaar. Ook de transportsector heeft een recordaantal faillissementen gezien, met 420 gevallen sinds het begin van 2023. De autohandel en garages staan op de derde plaats met 238 faillissementen.

Jonge ondernemingen kop van jut

De laatste paar maanden werd waargenomen dat jonge bedrijven een grotere aanwezigheid hebben in de statistieken van bedrijfsfaillissementen. Deze opwaartse trend is voornamelijk merkbaar in Vlaanderen, waar bedrijven die tussen de 0 en 4 jaar oud zijn, verantwoordelijk zijn voor maar liefst 46,71% van het totale aantal faillissementen. Deze opvallende ontwikkeling kan volgens Graydon worden toegeschreven aan twee belangrijke factoren. Enerzijds door bedrijven die net voor de coronapandemie opgericht zijn en niet de financiële buffer hadden om deze moeilijke periode te doorstaan. Anderzijds is er een toename van de inspanningen om frauduleuze bedrijven aan te pakken.

Wapen je onderneming tegen wanbetaling en schakel tijdig de incassodiensten van Invordering in

Wanbetalingen vormen een potentiële bedreiging voor de stabiliteit van jouw bedrijf. Met het groeiende aantal faillissementen in gedachten, is het cruciaal om proactief te handelen en de expertise van Invordering op tijd in te schakelen. Advocaat Freek VAN NECK en het team begeleiden je via een bijzonder incassotraject richting een effectieve oplossing.




Wij maken binnenkort de switch: een vastgoedswitch

Wij verhuizen in november 2023

In november zetten wij een vastgoedstap richting een authentiek koetshuis in de Albert Liénartstraat (18 A) in Aalst. Ons huidige pand, waarin wij al 16 jaar onze klanten met raad en daad bijstaan, staat daarom sinds deze week te koop via vastgoedmakelaar Delestré Immobiliën. Je leest alle informatie over dit energiezuinig kantoor met garages, op een toplocatie in het Aalsterse stadscentrum via deze link.

Interesse? Plan een bezoek

Heb je interesse? Plan zeker een bezoek in via Delestré Immobiliën en ontdek alle troeven en sterktes van dit pand.

Wij blijven jouw vertrouwde partner

Uiteraard blijven de aanpak, de dienstverlening en het team van Interius Advocaten en Invordering.be dezelfde. Enkel onze locatie verandert dus in het najaar. Ons nieuw kantoor kan je alvast virtueel ontdekken via de onderstaande foto.

Wanneer we de effectieve overstap maken, zal dit via al onze communicatiekanalen tijdig gecommuniceerd worden. Tot dan kan je ons op ons vertrouwde adres op het Esplanadeplein terugvinden.



Wat betekent nieuwe wetgeving ‘Schulden van de consument’ voor je onderneming?

De incassopoot van Interius Advocaten, Invordering, neemt je mee in de nieuwe wetgeving ‘Schulden van de consument’. Wat betekent dit voor je onderneming? Met de inwerkingtreding van deze nieuwe wetgeving zijn er een heel aantal criteria die elke speler, betrokken bij de uitvoering van een minnelijke invordering, moet kunnen afvinken.

De nieuwe wetgeving genaamd boek XIX ‘Schulden van de consument’ is recentelijk toegevoegd aan het Wetboek van Economisch Recht (WER). Deze wetgeving bevat zowel bepalingen over de gevolgen van betalingsachterstanden van consumentenschulden ten opzichte van ondernemingen (Titel 1), als regels met betrekking tot de minnelijke invordering van consumentenschulden door schuldeisers of derden (Titel 2).

Het boek XIX bestaat dus uit twee titels waar we beknopt op inzoomen in de volgende alinea’s. Invordering begeleidt jouw onderneming op een professionele manier bij deze nieuwe wetgeving en de concrete toepassing ervan bij invorderingszaken.

Nieuwe wetgeving: schulden van de consument
Deze nieuwe wetgeving ‘Schulden van de consument’ zal voor heel wat ondernemingen een uitdaging vormen. Begin daarom op tijd aan noodzakelijke wijzigingen en laat onder andere de invorderingsprocedure van je onderneming op punt zetten door Invordering.

Titel 1 van boek XIX WER: betaling van consumentenschulden aan ondernemingen

In Titel 1 van boek XIX WER worden diverse algemene regels uiteengezet met betrekking tot de betaling van consumentenschulden aan ondernemingen.

Een belangrijke vereiste die wordt geïntroduceerd, is dat een onderneming verplicht is om een eerste kosteloze herinnering aan de consument te sturen voordat schadebedingen kunnen worden toegepast. Deze eerste herinnering is onderworpen aan bepaalde voorwaarden.

Schadebedingen mogen pas worden toegepast na het verstrijken van een termijn van minimaal veertien kalenderdagen, die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de consument. Als de herinnering elektronisch wordt verzonden, begint de termijn van veertien kalenderdagen op de dag na de verzenddatum aan de consument.

Omdat de wetgever van mening is dat schadebedingen vaak buitenproportioneel zijn en niet in verhouding staan tot de geleden schade, zijn er beperkingen opgelegd aan verwijlinteresten en zijn forfaitaire schadebedingen geplafonneerd.

Titel 2 van boek XIX WER: minnelijke invordering van consumentenschulden

De herziene versie van de wet van 20 december 2002 over de minnelijke invordering van consumentenschulden is opgenomen in Titel 2 van dit boek. Door deze wet op te nemen in het WER, zijn alle professionele minnelijke invorderingsactiviteiten onderworpen aan controle door de Economische Inspectie. Het is belangrijk op te merken dat advocaten, ministeriële ambtenaren of gerechtelijke mandatarissen die reeds de vereiste beroepsgaranties bieden, niet verplicht zijn om zich in te schrijven.

Daarnaast wordt er een nieuwe verplichting voor de schuldinvorderaar geïntroduceerd, namelijk de verplichting tot verificatie. Elke minnelijke invorderingsactiviteit begint met de verplichting om te controleren of aan de voorwaarden van Titel 1 van dit boek is voldaan met betrekking tot de bedragen die van de consument kunnen worden gevorderd. Aangezien schadebedingen strikt gereguleerd zullen zijn, is het belangrijk dat de schuldinvorderaar een initiële controle uitvoert en nagaat of de gevorderde bedragen voldoen aan alle beperkingen die zijn opgelegd aan schadebedingen.

Vanuit Invordering focussen we in dit deel specifiek op een scala aan vereisten waaraan elke partij die betrokken is bij de uitvoering van minnelijke invorderingsactiviteiten moet voldoen. We geven een beknopte, niet limitatieve weergave. We adviseren om over specifieke cases contact op te nemen met een gespecialiseerde invorderingspartner zoals Invordering om het invorderingsproces op een correcte manier te laten verlopen.

  • Elke minnelijke invorderingsactiviteit start met het verzenden van een ingebrekestelling naar de consument. Daaraan zijn wettelijke vereisten verbonden.
  • Zoals eerder vermeld is de schuldeiser verplicht een eerste herinnering naar de schuldenaar te verzenden. Indien de schuldeiser dat niet doet en de inning meteen aan een derde partij doorschuift, dan moet deze laatste een termijn van veertien kalenderdagen respecteren voor er verdere invorderingsstappen kunnen gezet worden.
  • Indien de consument een verzoek indient voor een afbetalingsplan of een redelijke betwisting kenbaar maakt, moet er gedurende die periode tijdelijk afgezien worden van verdere stappen.
  • Het is expliciet vereist dat de schuldinvorderaar elke overeenkomst met een consument over schuldbetaling bevestigt.
  • Het is de plicht van de schuldinvorderaar om de consument actief op de hoogte te stellen van alle schulden waarvoor een afbetalingsregeling geldt. Daarenboven moet hij de schuldenaar informeren van zodra de schuld volledig is voldaan.

Inwerkingtreding en voorbereiding

Met ingang van 1 september 2023, de eerste dag van de vierde maand na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, treedt de wet van 4 mei 2023 in werking met betrekking tot toekomstige overeenkomsten.

Vanaf 1 december 2023, de eerste dag van de zevende maand na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, is de wet van toepassing op elke vervallen en onbetaalde schuld van een consument aan een onderneming die voortvloeit uit een overeenkomst die vóór de inwerkingtreding van de wet is gesloten, op voorwaarde dat de betalingsachterstand zich voordoet na de inwerkingtreding van de wet.

Deze nieuwe wetgeving zal voor heel wat ondernemingen een uitdaging vormen en aanpassingen vragen. Begin daarom op tijd aan noodzakelijke wijzigingen en laat onder andere de invorderingsprocedure van je onderneming op punt zetten door Invordering.




Arbitrage en incasso: een slecht huwelijk

Arbitrage en incasso vormen geen goede partners, en in deze blog leggen we uit waarom. Steeds meer ondernemingen raken in de problemen door te laat betaalde of zelfs onbetaalde facturen. Hebben aanmaningen en herinneringen geen enkel effect op de debiteur? Geef de zaak uit handen aan een incassopartner, zoals Invordering. Dan trekken we – als het moet – richting de rechtbank, of deurwaarder want deze behandelen incassozaken het snelst en het goedkoopst.

Arbitrage is ook een optie, maar voor het invorderen van onbetaalde facturen is dit niet ‘the way to go’. In onderstaande blog belichten we beknopt welke weg je best bewandelt, in welke situatie.

Arbitrage en incasso: een slecht huwelijk
Arbitrage en incasso: een slecht huwelijk

Incasso via arbitrage of via de gewone rechter?

Al lijkt arbitrage in eerste instantie zeer sterk op een procedure voor een ‘normale rechtbank’, toch zijn er enkele essentiële verschillen en specificaties.

Eenvoudig gezegd is arbitrage een alternatieve vorm om geschillen te beslechten op een minnelijke manier, door een onpartijdige ‘scheidsrechter’ of arbiter. Bij arbitrage gaat het enkel om particuliere rechtspraak, buiten de gewone overheidsrechter om. Arbitrage wordt doorgaans opgestart wanneer het geschilpunt een advies van een expert nodig heeft. Een arbiter geeft dan zijn aanbevelingen in een bepaald domein, zoals bijvoorbeeld bouw en vastgoed, verzekeringen, internationale handel,… .

Neigt het dispuut toch eerder naar de juridische zijde, dan doe je er goed aan om bij de gewone rechtbank aan te kloppen.

Welke richting je best volgt, bekijken wij bij Invordering graag samen met jou.

Algemene voorwaarden op punt

Een basiselement om arbitrage op te starten is dat beide partijen uitdrukkelijk akkoord zijn met de keuze voor deze alternatieve geschillenbehandeling, door de implementatie van een arbitrageclausule in de algemene voorwaarden van een contract. Invordering adviseert echter om de verschillende opties op te nemen in de overeenkomst. Dan kan er nog altijd bekeken worden of het dispuut voorgelegd wordt aan een gewone rechter of aan een arbiter.

Let wel, zoals in de titel van deze blog gesteld: arbitrage en incasso zijn geen goede match. Arbitrage is een geschikte werkwijze voor betwiste zaken. Maar voor het invorderen van onbetaalde facturen is deze weg vast en zeker nefast. Ten eerste is de kostprijs een pak duurder dan een gewone procedure. Ten tweede gaat het voor incasso veel minder snel, dan wanneer dit via de gewone rechtbank of deurwaarder zou verlopen.

Voorkomen is nog altijd beter dan procederen

Stel jezelf als ondernemer dus de vraag: staat mijn invorderingsprocedure op punt? Laat een check doen door Invordering, de gespecialiseerde incassopoot van Interius Adovcaten. Onze specialisten bekijken de algemene voorwaarden, en optimaliseren ook de debiteurenprocedure zodat je je facturen op een vlotte en efficiënte manier kan innen en je in eerste instantie geen incassoprocedure hoeft op te starten.




Wanbetaling in een overheidscontext: hoe pak je dit aan als ondernemer?

Wanbetaling kan zich naast een B2C– of B2B omgeving ook voordoen in een business-to-governmentomgeving (B2G), of overheidscontext. Dan hebben we het over ondernemingen die zich focussen op de verkoop van producten en diensten aan overheidsinstellingen. Uit een recent betaalrapport van Graydon blijkt dat de betaalhygiëne tussen overheid en ondernemingen er wel op vooruit gaat. En dat is goed nieuws, want KMO’s hebben in economisch woelige tijden die extra ademruimte vanuit de overheid nodig. Maar er is marge voor verbetering. Uit cijfers blijkt dat nog steeds 1 op de 10 facturen minstens 90 dagen na vervaldatum en soms helemaal niet betaald worden. Wat kan je doen in geval van laattijdige betaling? Op welke intresten, schadevergoedingen en andere aankleven heb je recht in een handelsrelatie met de overheid? We bekijken het nader in deze blog.

Wanbetaling in een overheidscontext: hoe pak je dit aan als ondernemer? In deze blog bekijken we op welke intresten en schadevergoedingen je recht hebt.

Betalingstermijnen en vergoedingen

  • Forfaitaire vergoeding

De wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties uit 2002 bracht een aanzienlijke verbetering in het betalingsgedrag van overheidsklanten met zich mee. Dit effect werd nog meer versterkt door een wetswijziging in 2011. De voornaamste realisatie was de kortere betalingstermijn van 30 dagen. Afwijkingen tot 60 dagen zijn mogelijk, mits duidelijke contractuele afspraken. Overheidsdiensten in de gezondheidszorg krijgen een betalingstermijn van 90 dagen.

Wat als deze termijnen overschreden worden? Dan heb je als schuldeiser recht om, zonder een ingebrekestelling, een forfaitaire vergoeding van 40 euro aan te rekenen voor de eigen invorderingskosten, ongeacht het bedrag van de hoofdsom.

  • Nalatigheidsintresten en schadevergoedingen

Buiten het wettelijk forfait kan je uiteraard ook bijkomende afspraken maken over andere billijke contractuele nalatigheidsintresten en schadevergoedingen. Daarenboven heb je recht op een redelijke schadeloosstelling voor eventuele invorderingskosten die dit vaste bedrag overschrijden. Hiermee kan je alle of een aanzienlijk deel van de erelonen en kosten van een incassobureau of raadsman recupereren.

De toepasselijke percentages bij nalatigheidsintresten worden vast bepaald in functie van de rentevoet van de Europese Centrale Bank. Deze nalatigheidsintresten belopen momenteel 8%.

  • Denk aan je algemene voorwaarden

Om nalatigheidsintresten en schadevergoeding te kunnen opeisen, zorg je er best voor dat je algemene voorwaarden op punt staan en dat de afspraken hierover helder omschreven zijn.

  • Betalingsaanmaning

Overheidsinstanties aanmanen om over te gaan tot de betaling van hun openstaande facturen verloopt gelijkaardig aan die van andere zakelijke klanten. Omdat overheden soms gebonden zijn aan specifieke voorwaarden en afspraken, is het van belang dat je als ondernemer goed geïnformeerd bent. Schakel daarom de professionele expertise in van een incassobureau als Invordering, en wees op de hoogte van de do’s en don’ts bij het toepassen van een betalingsaanmaning.

Een oplossingsgerichte aanpak met Invordering

Heb je als onderneming te maken met wanbetaling vanuit de overheid? Laat je liquiditeit en cashflow niet in gevaar brengen en schakel de expertise in van Invordering, het incassobureau van Interius Advocaten. Wij staan klaar om jou te helpen!




B2C-incasso: hoe pak je wanbetaling door particulieren aan?

Wanbetaling door particulieren ga je best te lijf met de hulp van een incassobureau. En dan komt een gespecialiseerde partij als Invordering als geroepen. Soms blijven betalingen uit, en ben je genoodzaakt verdere stappen te zetten om aan je geld te geraken. Je kan dit eerst buitengerechtelijk aanpakken. Helpt dit niet, dan is er ook een gerechtelijke piste die je kan bewandelen. Je hebt bij wanbetaling bovendien recht op specifieke vergoedingen in een Business-to-Consumer-omgeving (B2C). In de onderstaande blog bespreken we hoe je best te werk gaat en welke vergoedingen je kan claimen.

B2C-incasso: hoe pak je wanbetaling door particulieren aan?
B2C-incasso: hoe pak je wanbetaling door particulieren aan? Schakel een professioneel incassobureau als Invordering in.

Zet je algemene voorwaarden op punt

Het is belangrijk dat je klant de algemene voorwaarden van je bedrijf aanvaard heeft, liefst bevestigd met een (digitale) handtekening. Want als deze op punt staan, en dat check je best met een professional zoals Invordering, kan je daarmee intresten en een supplementaire schadevergoeding bekomen.

Intresten en schadebedingen moeten wel redelijk zijn. Indien ze buiten proportie zijn, kan een rechtbank deze ook herleiden. Over het algemeen wordt een schadebeding van maximaal 10% aanvaard, met een maximum van 2.500 euro. De intresten worden ook dikwijls beperkt.

Heb je geen algemene voorwaarden? Dan kan je enkel de wettelijke intresten van 1,75% aanrekenen en dat pas van de dag van de aanmaning  en geen schadebeding eisen. Je doet er dus goed aan om je algemene voorwaarden duidelijk op papier te zetten en jezelf te beschermen tegen wanbetalers.

Minnelijke invordering buiten het gerecht

Het is vanzelfsprekend dat je de relatie met je klant gezond en aangenaam wil houden. Daarom haal je bij wanbetaling ook niet meteen het grof geschut boven, maar ga je eerst op een zachte manier te werk. Werd de betaaltermijn overschreden, dan stuur je best eerst een aanmaning naar de consument. Helpt dit niet? Steek de hoofden bij mekaar, bespreek de situatie en zoek naar een gepaste oplossing. Blijft de betaling nog steeds uit, schakel dan een specialist in van Invordering.

Procedure via het gerecht

De invordering van onbetaalde facturen in een B2C-context gebeurt klassiek voor de rechtbank. Vooraleer een gerechtelijke procedure op te starten via een dagvaarding, wordt de klant nog een allerlaatste keer in gebreke gesteld. Blijft de vraag tot betaling onbeantwoord, dan wordt de consument gedagvaard en is het aan de rechter om de zaak te bestuderen en te beoordelen. Hierbij kent de rechter ook een rechtsplegingsvergoeding toe. Dit is een extra bedrag dat je ontvangt en dat stijgt naargelang de hoogte van het bedrag.

Na het vonnis belandt het dossier op het bord van de gerechtsdeurwaarder. Hij ziet toe op de uitvoering van het vonnis en zal proberen openstaande facturen te recupereren. Deze kosten zijn terug te winnen van de wanbetaler.

Ruik je onraad? Incassobureau Invordering is jouw geschikte partner

Wil je met een gerust gemoed ondernemen, zorg er dan in de eerste plaats voor dat je algemene voorwaarden op punt staan en helder omschreven zijn. Neem daarvoor een professionele partner onder de arm: contacteer incassobureau Invordering. Heb je te maken met een hardnekkige wanbetaler, dan zetten we samen met jou verdere (gerechtelijke) stappen. Wij zoeken naar de beste oplossing, want het innen van onbetaalde facturen is nu eenmaal maatwerk.




Wanbetaling in een B2B-omgeving: op welke extra schadevergoedingen heb je recht?

In een Business-to-Business-omgeving (B2B) is wanbetaling jammer genoeg niet weg te denken. En dat brengt terechte frustraties met zich mee. Daarenboven kunnen onbetaalde facturen een zware druk leggen op de liquiditeit van je onderneming. Maar je staat niet in de kou in dergelijke situaties. Er zijn verschillende schadevergoedingen bovenop de oorspronkelijke factuur, waarop je recht hebt. We bekijken in de komende blog de verschillende wegen die je kan bewandelen voor het innen van je centen: een gerechtelijke procedure, maar ook een buitengerechtelijk IOS-procedure. We maken je ook wegwijs in de intresten, vergoedingen en kosten die je kan aanrekenen bij wanbetaling. Interius advocaten heeft een gespecialiseerde dienst onder de noemer Invordering die bedreven is in dergelijke zaken. Zij begeleiden je dan ook moeiteloos doorheen het volledige incassoproces.

Wanbetaling B2B: hoe pak je dat aan?
In een B2B-omgeving is wanbetaling jammer genoeg niet weg te denken. Invordering begeleidt je doorheen het volledige incassoproces.

Extra schadevergoedingen: interesten en aanmaningskosten

  • Interesten: nalatigheidsinteresten of gerechtelijke interesten

Een debiteur is interest verschuldigd bij niet-betaling van zijn openstaande factuur. Wanneer is dit van toepassing? Wanneer de factuur niet betaald werd tegen de vervaldag, of – in het geval er geen contractueel bepaalde vervaldag is – binnen de wettelijke termijn van 30 dagen na de factuurdatum. Het gaat dan om nalatigheidsinteresten die je in je algemene voorwaarden omschreven hebt. Deze worden ook conventionele interesten genoemd. De meeste ondernemingen hanteren in hun algemene voorwaarden een verwijlinterest tussen de 10% en de 12% van het factuurbedrag.

Wat als je geen factuurvoorwaarden hanteert? Dan kan je een beroep doen op de Wet die bepaalt welke interesten en schadevergoedingen je kan vorderen. Specifiek gaat het over de Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (Wet 2 augustus 2002, B.S. 07.08.2002). Momenteel ligt de interestvoet voor betalingsachterstand in handelsrelaties op 8%. Vele rechtbanken reduceren de conventionele intresten naar deze intrestvoet.

  • Forfaitaire vergoeding voor invorderingskosten, relevante schadeloosstelling en schadebeding: extra som bovenop het factuurbedrag

Wordt er niets voorzien in je algemene voorwaarden of heb je geen algemene voorwaarden, dan heb je overeenkomstig de Wet Betalingsachterstand recht op een forfaitaire vergoeding van 40 euro voor de invorderingskosten én op een relevante schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten die dat bedrag te boven gaan. De wet bepaalt niks over de hoogte van deze schadeloosstelling, maar dikwijls wordt een percentage van 10% op het openstaande bedrag aanvaard door de rechtbanken.

Dergelijk extra bedrag bovenop de factuur kan je ook vastleggen in je je algemene voorwaarden of factuurvoorwaarden. Je kiest voor een percentage van het factuurbedrag, voor een vast bedrag of voor een combinatie van beide. Door de band genomen aanvaarden de rechtbanken een schadebeding van 10% en dikwijls beperken ze het ook tot een maximaal bedrag van 2.500 euro.

De rechter kent ook een rechtsplegingsvergoeding toe. Dit is een extra bedrag dat je ontvangt en dat stijgt naargelang de hoogte van het bedrag.

Welk procedure volg je?  

  • De buitengerechtelijke weg via een IOS-procedure

Een IOS-procedure, of voluit de procedure voor de invordering van onbetwiste geldschulden, laat je als bedrijf toe om van een ander bedrijf onbetaalde facturen te innen, zonder de tussenkomst van een rechtbank. Deze procedure is dikwijls snel, goedkoop en efficiënt, maar geldt enkel in een Business-to-Business-relatie. Vooral het woord onbetwist is in dit kader van belang. De Belgische rechtspraak bepaalt immers dat het niet-protesteren van een factuur binnen een redelijke termijn, betekent dat de schuldenaar de factuur aanvaardt. Enkel een advocaat kan deze procedure initiëren. Daarbij wordt hij bijgestaan door een deurwaarder die na ontvangst van het dossier, formeel een aanmaning tot betaling betekent aan de debiteur. Nadeel aan de IOS-procedure is dat een malafide debiteur de zaak kan vertragen door aan te geven dat hij de vordering betwist.

  • De gerechtelijke procedure bij (gedeeltelijk) betwiste facturen

Je kan ook kiezen voor een procedure via de ondernemingsrechtbank. De keuze tussen een IOS-procedure of een procedure voor de rechtbank in geval van een niet betwiste factuur hangt van zaak tot zaak af. Samen met de klant bepaalt Interius advocaten wat de beste keuze is. Een betwiste vordering moet sowieso voor de rechtbank gebracht worden. De rechtbank doet een uitspraak en vervolgens betekent de deurwaarder de uitspraak aan de schuldenaar. Deze laatste kan nog in beroep gaan, of proberen om tot een afbetalingsovereenkomst te komen. Onderneemt de schuldenaar niets, dan kan er zelfs beslag gelegd worden op de activa van het bedrijf.

Invordering, de incassopoot van Interius advocaten, begeleidt je van a tot z

Krijg je grijze haren van je openstaande facturen? Schakel dan op tijd de juridische hulp in van Invordering, de gespecialiseerde incasso-afdeling van Interius advocaten. Invordering focust zich op onder andere het invorderen van onbetaalde facturen en alles wat daarbij komt kijken. Bovendien is het van belang degelijke algemene voorwaarden en factuurvoorwaarden te gebruiken. Die zetten we graag voor jou op punt!




Keerpunt in aantal faillissementen: stijging van 55 procent in maart

In onze blog van maart schreven we al dat het aantal faillissementen op een recordlaagte zat, maar dat verhoogde waakzaamheid zeker raadzaam was. Begin 2022 werden 10 procent meer Belgische faillissementen verwacht en helaas, een half jaar later, komt deze voorspelling ook uit. Volgens cijfers van Statbel werden er in de eerste 22 weken van dit jaar 3.974 faillissementen uitgesproken. Dat zijn 55 procent meer faillissementen tegenover dezelfde periode in 2021. De komende maanden verwacht dataleverancier Graydon zelfs een nog scherpere evolutie van de faillissementen. Wees dus op tijd voorbereid, behoud grip op de situatie en doe een beroep op Invordering, de incassopoot van Interius advocaten.

Verschillende oorzaken van verhoogde faillissementscijfers

Handelsinformatiekantoor Graydon zegt dat de stijging van de faillissementscijfers een direct gevolg is van het hernemen van de dagvaardingen in faling binnen bepaalde provincies door de specifieke overheidsinstanties, en de fiscale besturen in het bijzonder. “Hierbij is het belangrijk vast te stellen dat ondernemingsrechtbanken nu ook de dagvaardingen opnemen die betrekking hebben op nieuwere dossiers; ze beperken zich niet meer tot de dossiers die al voor de eerste lockdown hangende waren,” stelt Graydon.

Niet alleen de coronacrisis zorgde ervoor dat de bedrijfswereld door mekaar geschud werd. Nu steken er nog bijkomende problematieken de kop op, met verstrekkende economische gevolgen: hoge inflatie, stijgende loonkosten en de oorlogssituatie in Oekraïne die onder andere voor bevoorraadingsproblemen zorgt.

Keerpunt in aantal faillissementen: stijging van 55 procent in maart
Keerpunt in aantal faillissementen: stijging van 55 procent in maart

Regionale cijfers op een rijtje            

Een regionale opsplitsing van de faillissementscijfers van maart 2022 vertelt ons het volgende:

Vlaams Gewest:

  • De provincie Antwerpen is nog steeds koploper. Daar wordt een toename van 128,7 procent tot 231 faillissementen opgetekend.
  • De provincie Oost-Vlaanderen toont een forse stijging met 51,8 procent tot 126 faillissementen.
  • In de provincie West-Vlaanderen werd een toename met 94,4 procent tot 105 faillissementen genoteerd.

In het Brussels en Waals Gewest liep het niet zo’n vaart en zijn de cijfers (voorlopig) minder dramatisch:

Waals Gewest:

  • De provincie Waals-Brabant toont een daling van het aantal faillissementen van 47 gevallen in 2021 naar 23 gevallen in maart eerder dit jaar (- 51 procent).
  • In de provincie Henegouwen wordt een daling van 16,1 procent faillissementsuitspraken opgetekend.
  • De provincie Luik toont een daling van 14,7 procent.
  • Tot slot zijn er in de provincies Namen en Luxemburg wel stijgende faillissementsuitspraken te noteren.

De verscherpte alertheid die begin dit jaar gevraagd werd, blijft dus zeker geen overbodige luxe.

Schakel Invordering in voor een accuraat debiteurenbeheer

Wanbetalers kunnen de stabiliteit van je bedrijf in het gedrang brengen. Gezien het feit dat het aantal faillissementen pijlsnel de hoogte in gaat, moet je extra waakzaam zijn en beter vroeg dan laat de uitmuntende expertise van Invordering inschakelen. Freek VAN NECK, advocaat gespecialiseerd in het leiden van bijzondere incassotrajecten, staat je bij met raad en daad om tot een werkzame oplossing te komen.




Aantal faillissementen op recordlaagte, maar waakzaamheid geboden

Ondanks de verplichte sluitingen sinds corona ligt het aantal faillissementen op een recordlaagte. De talrijke beschermingsmaatregelen vanuit de overheid spelen hierin een prominente rol. Het gaat dan onder andere over een moratorium op faillissementen, de verlenging van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen, uitstel, verlaging of vrijstelling van de RSZ-betaling, crisisleningen of de uitbreiding van technische werkloosheid, illustreert studiebureau Graydon. De gevolgen van de coronacrisis zullen pas dit jaar merkbaar worden. Op vlak van debiteurenbeheer vraagt dit gegeven een verhoogde waakzaamheid. Want in 2022 worden 10 procent meer Belgische faillissementen verwacht. Schakel dus op tijd een professionele partij in zoals Invordering, het incassoteam van Interius Advocaten. Met deze partner onder de arm hou je een helder zicht op de situatie en grijp je gezamenlijk tijdig in waar actie vereist is.

Het aantal faillissementen ligt vandaag op een recordlaagte, maar waakzaamheid is geboden. In 2022 worden 10 procent meer Belgische faillissementen verwacht. Doe daarom aan professioneel debiteurenbeheer, onder begeleiding van de experts van Invordering.
Het aantal faillissementen ligt vandaag op een recordlaagte, maar waakzaamheid is geboden. In 2022 worden 10 procent meer Belgische faillissementen verwacht. Doe daarom aan professioneel debiteurenbeheer, onder begeleiding van de experts van Invordering.

Enkele cijfers

Wanneer we de faillissementscijfers van vorig jaar regionaal opsplitsen, kunnen volgende zaken opgetekend worden:

  • In 2021 gingen er in Vlaanderen 3.659 zaken overkop. Dat is 13,1 procent minder dan in 2020 en 36,5 procent minder dan het jaar voordien.
  • Antwerpen is koploper, met 1.265 faillissementsuitspraken.
  • Oost-Vlaanderen volgt, met 812 faillissementen.
  • In het Brussels gewest werden vorig jaar 1.359 bedrijven failliet verklaard, ruim 14 procent minder dan in 2020 en zelfs meer dan een halvering (-55,8 procent) tegenover 2019.
  • In Wallonië waren er 1.830 faillissementsvonnissen, een daling met ruim 12 procent op jaarbasis.

Al zitten de cijfers vandaag op een recordlaagte, dit jaar is een grotere alertheid op vlak van debiteurenbeheer raadzaam.

Uit onderzoek van Euler Hermes, wereldwijd de grootste kredietverzekeraar, blijkt dat na twee jaar van daling de faillissementen wereldwijd in 2022 met 15 procent zullen stijgen. Wegens talrijke steunmaatregelen vanuit de overheid wordt dat cijfer in België naar alle waarschijnlijkheid getemperd naar 10 procent.

Professioneel debiteurenbeheer met Invordering

De crisis die Covid-19 veroorzaakt heeft, creëert momenteel een tikkende tijdbom op vlak van faillissementen en wanbetalingen. Wees extra voorzichtig, en trek zelf tijdig aan de alarmbel wanneer je merkt dat er sprake is van wanbetaling. Doe daarbij een beroep op de onnavolgbare expertise van Invordering. Freek VAN NECK, één van de experts die jou als schuldeiser bijstaat, zorgt voor een oplossing op mensenmaat via een bijzonder incassotraject.